Khamis, 21 Mac 2013

IKHTIAR MASALAH RESDUNG


Bagi yang mempunyai masalah resdung, sama ada beralahan statik atau berkala. Semoga dengan perkongsian ini serba sedikit memberi panduan cara menghindar dan merawat resdung / sinus.

1) Lazimkan berbekam sebulan 1x, terutama pada titik Yafukh, Ummul Maghits dan Bainul Katifain 

2) Biasakan diri dengan istinsyaq (memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar) setiap kali masuk rumah, selepas bangun tidur dan sebelum tidur. Selain daripada berwudhuk.

3) Sebelum mandi, masukkan sedikit air ke dalam hidung, sedut sehingga keluar ke tekak, amal istiqomah 40 hari, insyaALLAH, anda pasti rasakan perubahannya.

4) Kurang kafein dan MSG.

5) Amalkan meminum khal setiap kali sebelum sarapan, selepas makan tengah hari dan sebelum tidur malam.

6) Sentiasa amalkan sebelum tidur, amalkan Taawudz 10x, Istighfar 21x, Selawat 11x, dibacakan pada air (dengan doa), dan air tersebut digunakan untuk mencuci mulut, hidung dan lubang telinga.

7) Kurangkan makanan laut.

8) Ambil segenggam cengkih, sebatang kulit kayu manis, 7-14 biji buah pelaga, sepotong gambir, kemudian direbus panas. Dalam keadaan masih berwap, serkupkan wajah ke dalam wap tersebut, biarkan (sambil berselawat dalam hati) wap dari air rebusan tadi ke muka sehingga keluar lendir jernih dari hidung, lapkan.
Setelah itu, mandi air suam.

InsyaALLAH anda dalam usaha melemahkan hama resdung.

InsyaALLAH tohour.

DIKONGSI DARI PAUTAN: TIAF

Tiada ulasan:

Catat Ulasan